..JUJUR DENGAN PERASAAN BUKAN PADA UCAPAN..

Jam di paparan monitor LCD 22 inci menunjukkan tepat pukul 2.13 pagi. Dia mula menaip tentang apa yang dia rasakan waktu ini. Berbaur. Dia masih tidak dapat merumuskan untuk sebuah rasa. Terlalu banyak kenangan dicipta pada hari-hari lepas buat dia lemas. Nafas mula tak keruan, tapi digagahkan jua mengatur rentak proses pertukaran udara itu demi meraih oksigen. Live must go on, tak bernafas bagaimana nak teruskan hidup ya tak?

Dia kekok. Janggal berhadapan dengan manusia yang ramah. Dia tahu batasan, dia dididik dengan nilai agama yang tak seberapa. Tapi setiap apa yang dia tahu, dia amalkan. Dia janggal. Bilamana gadis yang dijumpai petang semalam menghulurkan tangan untuk bersalam dan mencium tangannya. Scene itu dilakukan bersahaja demi menghiburkan rakan-rakan yang lain. Dalam erti kata lain, lakonan. Dua kali dia cuba menolak, tapi tidak kali ketiga. Demi menjaga air muka kawan itu, disambut juga tangan itu. Berderai gelak. Dia gelak. Dia serba salah. Dia abaikan.

Jujur dia katakan kawan itu seorang yang baik. Bagaimana dia nak menggelarkan kawan perempuannya itu jahat selagi dia sendiri tak mengenali kawan itu dengan lebih mendalam? Kejam dia rasakan. Jadi, apa yang boleh dilakukan? Teruskan berkawanlah bro!!! Wat lek wat pis. Secara peribadi, dia have fun keluar petang semalam. Dengan rakan-rakan yang masing-masing kepala ting-tong. Apa boleh buat, mereka hadir dalam kehidupannya setelah apa yang dirancang dalam skrip teater itu.

Jujur dengan perasaan bukan pada ucapan. Hati yang akan membisikkannya.

No comments:

Post a Comment