Aku terbaca artikel tentang Puteri Wanang Sari atau lebih dikenali hari ini Puteri Walinong Sari dalam sebuah blog. Memang menarik. Logiknya memang hari ini orang tidak boleh terima kebenaran cerita itu tetapi dalam pandangan 'orang tua-tua', kenapa sampai hari ini Puteri Wanang Sari masih lagi diceritakan? Tidakkah setiap kejadian itu berhikmah? *lagi cerita tentang hikmah*. Bak kata Nabil, "Lu pikirlah sendiri!"
Sesiapa yang nak tahu cerita Puteri Wanang Sari legenda negeri Pahang ini, boleh la ke laman Encik Indera Kayangan. Ada dalam blogroll aku. Nak download lagu Walinong Sari, internet memang lembab. Jangankan download, nak ke page file hosting pun tak boleh. Alahai, universiti teknologiku. Yang ada lagu tu, sudi-sudilah menawarkannya kepadaku.
Sepeti kisah-kisah legenda lama, pertarungan Hang Tuah dan Hang Jebat memang terkenal. Jika pada generasi sebelum kita, kisah itu memberi banyak pengajaran kepada si pendengar. Tetapi hari ini, generasi pascamoden lebih banyak mempertikaikan cara hidup orang yang terdahulu. Tidak kurang juga yang memakai nama agama untuk berhujah memperkecilkan orang-orang tua. Inilah dia biadap. Kalau nak tahu tentang cerita Hang Tuah dan Hang Jebat, aku tahu sedikit daripadanya.
Inilah akibat dari bahana media masa kini. Anak-anak didedahkan dengan cerita-cerita yang tidak memberi teladan dan nilai moral. Sebaliknya, dimomokkan pula dengan masalah-masalah remaja hari ini. Filem-filem Malaysia pun entah apa-apa entah. Remp-It, Bohsia, Impak Maksima, Jangan Tegur dan drama yang langsung kosong nilai kehidupan, semua itu berkaitan dekadensi moral dan tidak memberi faedah kepada masyarakat. Bagi yang nak cakap aku berfikiran negatif, cerminlah diri itu wahai kalian. Untuk yang sibuk bercakap banyak yang boleh diambil pengajaran dari cerita tersebut, anda adalah bahan eksperimen yang gagal.
Tiba-tiba rasa seronok pula menjengah ke blog orang lain. Inilah dia dunia penulisan hari ini. Everyboby can write now. Tapi perlu diingatkan, kesan buruk tetap ada. Berkaitan dangan first entry Antara Tanggungjawab atau Hanya Sekadar Pendapat yang aku tulis dulu.
Kawan datang dan pergi. Itu lumrah. Siapa yang mengaturkannya kalau bukan Allah Yang Maha Benar. Kalau hari ini kita membenci seseorang, biarlah benci itu bukan untuk dirinya tetapi tujulah perasaan itu atas sikap perangainya. Tapi boleh ke? Haishhh. Tepuk dada tanyalah iman.
Serabut.
Sesiapa yang nak tahu cerita Puteri Wanang Sari legenda negeri Pahang ini, boleh la ke laman Encik Indera Kayangan. Ada dalam blogroll aku. Nak download lagu Walinong Sari, internet memang lembab. Jangankan download, nak ke page file hosting pun tak boleh. Alahai, universiti teknologiku. Yang ada lagu tu, sudi-sudilah menawarkannya kepadaku.
Sepeti kisah-kisah legenda lama, pertarungan Hang Tuah dan Hang Jebat memang terkenal. Jika pada generasi sebelum kita, kisah itu memberi banyak pengajaran kepada si pendengar. Tetapi hari ini, generasi pascamoden lebih banyak mempertikaikan cara hidup orang yang terdahulu. Tidak kurang juga yang memakai nama agama untuk berhujah memperkecilkan orang-orang tua. Inilah dia biadap. Kalau nak tahu tentang cerita Hang Tuah dan Hang Jebat, aku tahu sedikit daripadanya.
Inilah akibat dari bahana media masa kini. Anak-anak didedahkan dengan cerita-cerita yang tidak memberi teladan dan nilai moral. Sebaliknya, dimomokkan pula dengan masalah-masalah remaja hari ini. Filem-filem Malaysia pun entah apa-apa entah. Remp-It, Bohsia, Impak Maksima, Jangan Tegur dan drama yang langsung kosong nilai kehidupan, semua itu berkaitan dekadensi moral dan tidak memberi faedah kepada masyarakat. Bagi yang nak cakap aku berfikiran negatif, cerminlah diri itu wahai kalian. Untuk yang sibuk bercakap banyak yang boleh diambil pengajaran dari cerita tersebut, anda adalah bahan eksperimen yang gagal.
Tiba-tiba rasa seronok pula menjengah ke blog orang lain. Inilah dia dunia penulisan hari ini. Everyboby can write now. Tapi perlu diingatkan, kesan buruk tetap ada. Berkaitan dangan first entry Antara Tanggungjawab atau Hanya Sekadar Pendapat yang aku tulis dulu.
Kawan datang dan pergi. Itu lumrah. Siapa yang mengaturkannya kalau bukan Allah Yang Maha Benar. Kalau hari ini kita membenci seseorang, biarlah benci itu bukan untuk dirinya tetapi tujulah perasaan itu atas sikap perangainya. Tapi boleh ke? Haishhh. Tepuk dada tanyalah iman.
Serabut.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHari tu kt bloghopping dan isu orang tua orang muda salah satu yang kita rasa nak ulas tapi tunggu masa sbb tgh nak exam kan. takleh bebel banyak sangat hehe.
ReplyDeleteKita tak taulah kalau dalam mata orang lain kita tergolong ataupun tidak dalam golongan biadap itu sebab kadang2 lain orang lain definisinya, lain standardnya, and kita tak taulah kalau kita biadap dalam definisi awak pulak :) hehe.
entahlah. sebab kadang2 kita pun mempertikaikan cara hidup terdahulu, dan berhubungkait agama juga. tapi niat hati jauh dari memperkecilkan. yang baik dari cara hidup orang dahulu, ambil2kan. kt setuju ngan perkara tu.
bagi kitalah benda yang paling susah dalam dunia ni adalah untuk strike balance. contohnya anak kita kena sayang, tapi ikut keadaan kena marah jugak. manakah balance antara marah dan sayang? takde orang boleh kata 100% balance nye ini, ini dan ini. marah 30% etc. semuanya bergantung keadaan, and there's thin line of being on or off balance. Contoh tanggungjawab untuk menegur, and then ada juga tanggungjawab menjaga hati, ada lagi tanggungjawab berhikmah, and ada juga kadangkala benda yang kt ada tanggungjawab untuk berdiam diri. nah. mana nak strike balance untuk tu semua, boleh jadi situasi ni kt menegur itu betul and boleh jadi salah, boleh jadi kt susun ayat nak biar berhikmah, dia keluar jadi sebaliknya semuanya balance. Dalam hidup kt rasa banyak sangat balance. Kita percaya pada freedom of speech tapi kt percaya juga setiap freedom ada limitnya tak boleh sukahati nak bercakap je, tapi manakah balance and limit tu. aras mana freedom of speech and limitation to it berada pada balancenya? susahkan. lagi2 manusia ni berbagai, ada org rasa ini limitnya ada ynag rasa itu limitnya, and kita most ofthe time tertanya2 betulke aras yang tengah aku pijak ni? lebih atau kurang. sebab balance tu memang susah.
sama juga dengan agama. kita tak boleh melampau-lampau dalam sesuatu, macam mana dikira melampau. orang ni memberi hukum ini melampau orang tu begini. sebab tu pun berkenaan ngan balance.
kalau nak dikaitkan dengan hal orang tua dan muda and tentang respect dan agama, ianya lebih kurang macamni.
Dan apabila dikatakan kepada mereka: Marilah kepada apa yang telah diturunkan Allah dan kepada Rasul, maka mereka menjawab: Cukuplah kami meniru apa yang kami jumpai pada nenek-nenek moyang kami; apakah (mereka tetap akan mengikutinya) sekalipun nenek-nenek moyangnya itu tidak berpengetahuan sedikitpun dan tidak terpimpin?"
(al-Maidah : 103-104)
sebab kadang2 orang yang terdahulu tidak semestinya semua betul. Tapi tidak sekelumit pun mengaitkan ayat tu terus, sebab itu kalau mereka tidak berpengetahuan, tak sedikitpun nak mengatakan orang yang kita cakap tak berpengatahuan, cuma nak menerangkan 'kadangkala' bukan semua tradisi tu betul. dan boleh jadi juga ayat tu tak apply kepada situasi yang dirujuk so time tu, kita yang mungkin salah pendapat kerana tradisi yang kita object tu dalamnya ada unsur dalil dan pengetahuan. dia boleh jadi antara dua.
cuma kadang2 yang jadi biadap dan tidak biadap bila kita ambil satu ilmu dan kita buang pakai ilmu yang lain sedangkan dalam islam sendiri pun benda tu related.
ada juga tanggungjawab menghormati orang tua.
kadang2 orang muda tidak percaya pada satu tradisi and dijustifikasi dengan dalil-dalil, dia yakin dia benar lalu memperkecilkan orang tua dan tidak menghormati contohnya: kita discover yang hadith2 fadhilat surah yasin adalah dhaif, and membaca yassin malam jumaat merupakan sekadar tradisi tanpa ada dalil, and pasal kenduri tahlil n baca sekali yassin ramai2, kerana tanpa sokongan al-quran dan sunnah kita pun kata 'sorrylah, saya tak buat benda2 macam tu. tak mengikut ajaran' and lalu dengan sombongnya tak mahu hadir. yang tu boleh dikira biadap. Sebab kerana berpegang pada satu ilmu sahaja, kita lupa ilmu menghormati.
and kadangkala terbalik. kita pegang pada ajaran islam dalam menghormati orang tua, kita lupa ilmu yang tradisi dahulu tidak semestinya betul untuk diikut etc, kita akan senang berkata seseorang itu biadap hanya kerana dia tidak mempercayai tradisi tu sedangkan dia cuma memberitahu dalil-dalil tentang sesuatu dan tidak langsung memperkecilkan sedangkan lagi satu pihak mungkin rasa tercabar dan terus menghukum tidak menghormati.
di mana balance antara ilmu2 yang banyak ni.
mana balance untuk hormat dan tahap mana hormat.
orang masuk islam pun still kena hormat ibu bapa bukan islamnya walaupun dalam masa yang sama meninggalkan perbuatan silap ibu bapanya.
hormat bukan berdiri sendiri. ia tak absolute.
begitu juga ilmu lain.
dalam Islam, ada banyak bidang ilmu, and ilmu2 itu untuk sama2 direlate. kita ada ilmu tauhid, ilmu hadis, ilmu fiqh etc, and kita ada ilmu lain seperti sains yang juga Islam galakkan semua untuk sama2 kita gunakan. kadang2 seseorang yang terlalu taksub dengan ilmu fiqh seseorang lupa yang ahli fiqh tu bergantung juga pada hadis, dan tentang hadis ianya forte ahli hadis, so kalau fiqh tu dari hadis dhaif salahke kalau kita menolak? ahli fiqh pun merujuk ahli hadis ttg hadis, dan ahli hadis pun merujuk ahli fiqh tentang fiqh sesuatu perkara. semuanya relate.
jadi kalau situasi atas tu,
contohnya seseorang tu dapat tau fadhilat surah yasin banyak2 tu semuanya dhaif, lepas tu tengok tradisi orang kita kalau kumpul ramai2 baca yasin, pastu tiba2 diajak, mungkinkah dengan cuba balance kan, dia menerima ajakan itu dan kemudian dia membawa satu al-quran dah dibukanya surah yasin lalu membaca bersama2 tapi niatnya aku nak pahala baca Al-Quran, yang sememangnya dah terang2 dalam hadis sahih. ikiut juga keadaan, kalu sensitiviti sangat kuat kan? kadang2 keadann berubah, bila ada soft transition maybe masa tu sesuai untuk menzahirkan tidak mahu sekali etc. itupun pada balance, bilakah balance tu? bilakah waktu sesuai.
...............
Imam Abu Hanifah:
“Tidak dihalalkan bagi seseorang untuk berpegang pada perkataan kami, selagi ia tidak mengetahui dari mana kami mengambilnya.” (Ibnu Abdil Barr dalam Al-Intiqa’u fi Fadha ‘ilits Tsalatsatil A’immatil Fuqaha’i, hal. 145)
Imam Malik:
“Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang manusia yang kadang salah dan kadang benar. Maka perhatikanlah pendapatku. Setiap pendapat yang sesuai dengan Kitab dan Sunnah, maka ambillah. Dan setiap yang tidak sesuai dengan Al Kitab dan Sunnah, maka tinggalkanlah.” (Ibnu Abdil Barr di dalam Al-Jami’, 2/32)
Imam ahmad bin Hambal:
“Janganlah engkau taqlid kepadaku dan jangan pula engkau mengikuti Malik, Syafi’i, Auza’i dan Tsauri, Tapi ambillah dari mana mereka mengambil.” (Al-Fulani, 113 dan Ibnul Qayyim di dalam Al-I’lam, 2/302)
Imam Asy-Syafi’ie:
“Setiap masalah yang jika di dalamnya terdapat hadits shahih dari Rasulullah Shalallahu alaihi wa sallam menurut para pakar hadits, namun bertentangan dengan apa yang aku katakan, maka aku rujuk di dalam hidupku dan setelah aku mati.” (Al-Hilyah 9/107, Al-Harawi, 47/1)
‘‘Apabila hadis itu sahih, itulah mazhabku.”
Tambahnya lagi: “Umat Islam telah berijmak, tidak boleh meninggalkan sesuatu yang telah pasti dan menepati sunnah Rasulullah s.a.w. Bukan semata-mata berpegang pada pendapat seseorang.”
............
imam2 itu dari satu masa yang sangat dahulu, kita menghormati mereka, lihatlah betapa mereka 'reserve' pendapat dan hukum mereka, selagi in line dengan al-quran sunnah ikutlah selain dari itu, jangan. sebab mereka tahu mereka manusia yang maybe ada kesilapan. bila seseorang yang lebih muda dari mereka sedar tentang sesetengah hukum yang lain adakah mereka biadap jika membetulkan? Imam Ghazali sendiri dihormati tetapi isi kitab ihyanya ada terdapat beberapa hadis shaif, dan tak ingat imam apa yang cakap tentang hal ini, kita ambil yang baik kt biar yang salah. Lagipun Imam ghazali bukanlah imam hadis, tentang hadis kita rujuk yang lebih pakar dan kita rujuk imam ghazali tentang perkara yang dirujuk pada hadis sahih. tidak sesekali ia berniat untuk 'memperkecilkan'.
..............
Kritikan bukanlah menunjukkan jasanya dilupakan. Antaranya, al-Hafiz al-Zahabi (meninggal 748H) yang menyebut: “Aku katakan: Al-Ghazali adalah imam yang besar, namun bukanlah menjadi syarat seorang alim itu untuk dia tidak melakukan kesilapan”.
Lalu al-Imam al-Zahabi memberikan kritikan ilmiah terhadap Kitab Ihya ‘Ulum karangan al-Imam al-Ghazali, katanya:
“Adapun kitab al-Ihya padanya ada sejumlah hadis yang batil. Sekiranya tidak ada padanya adab, cara dan zuhud yang diambil dari ahli falsafah dan golongan sufi yang menyeleweng, padanya ada kebaikan yang banyak. Kita memohon daripada Allah ilmu yang bermanfaat. Tahukah anda apa itu ilmu yang bermanfaat?. Ia apa yang dinyatakan al-Quran dan ditafsirkannya oleh Rasulullah secara perkataan dan perbuatan”. (Al-Zahabi, Siyar `Alam al-Nubala 19/339, Beirut : Muassasah al-Risalah, Beirut)
Begitu juga ilmuan tafsir yang terkenal al-Imam Ibn Kathir (meninggal 774H) memberikan kritikan ilmiah terhadap karangan al-Imam al-Ghazali dalam Al-Bidayah wa Al-Nihayah:
“Ketika berada di Damsyik dan Baitul Maqdis, al-Ghazali mengarang kitabnya Ihya `Ulum al-Din, ia sebuah kitab yang ganjil. Ia mengandungi ilmu yang banyak berkaitan syarak, bercampur dengan kehalusan tasawwuf dan amalan hati. Namun padanya banyak hadis yang gharib, munkar, dan palsu”. (Ibn Kathir, Al-Bidayah wa al-Nihayah, 12/186, Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah).
Dr Yusuf al-Qaradawi pernah mengkritik fahaman kita tentang pemahaman zakat di Malaysia melalui ijtihad as-shafie. ....ia adalah sesempit-sempit mazhab empat dalam mewajibkan zakat tumbuhan dari bumi. Mazhab al-Syafi’i tidak mewajibkan melainkan apa yang menjadi makanan asasi sahaja, dan tidak selain itu. Bukan di sini untuk di bincangkan pandangan tersebut. Aku telah bincangkannya dalam bukuku Fiqh al-Zakah, sila rujuk. Apa yang ingin aku katakan di sini ialah; sesungguhnya pendapat al-Imam al-Syafi’i atau imam-imam yang lain (r.ahum) hanyalah ijtihad. Empunya diberikan pahala, samada salah ataupun betul. Maka menjadi hak kita untuk meninggalkan pendapat tersebut apabila ternyata kepada kita ia lemah dan selainnya lebih kuat” (Al-Qaradawi: Dr Yusuf, Likai Tanjah Muassasah al-Zakah fi al-Tatbiq al-Mu’asir, m.s. 15-16, Beirut : Muassasah al-Risalah 1994).
.................
tapi memang ada juga mereka yang bila dah rasa terlalu besar, kemudian memperkecilkan orang tua. dia mungkin besar pada ilmu yang lain, tapi dia lupa ilmu menghormati.
dan ilmu menghormati juga tidak cukup. akhir sekali kita semua insan biasa. hanya rasulullah maksum. imam2 tidak maksum. orang2 tua juga tidak maksum. lagikan kita yang lagi kerdil ini.
wallahualam.
mungkin dalam mengulas2 panjang ni tetiba terlari topik dari apa yang hakim cuba sampaikan, kalu macam tu, kt minta maaf. :)
kt tak sentuh semua pun dalam entry tu, just part orang tua, orang muda, menghormati etc :)
apapun kt ambil yang baik, yang tu betul. benda baik dari orang bukan islam pun kita boleh ambil, lagikan dari orang islam sendiri. Rasulullah ada kata dalam satu hadis berkaitan syaitan datang dan cakap sesuatu, dan kerana betul, rasulullah cakap dekan sahabat yang apa syaitan tu cakap betul. tak ingat ayat betul hadith tu, insyaAllah sahih (kalau nak pastikan boleh pastikan. hehe sekarang kita takut kadang2 nak petik hadith takut hadith uang dipetik tu dhaif, kan rasulullah larang berbohong atas perkataanya, jadi bila kita kata rasulullah cakap macam ni tapi sebenarnya tidak takutla jugakkan :P)ilmu milik kita. walaupun dia syaitan, kalau dia cakap betu, then betul.
sorry membebel.
sebenarnya nak buat entry pasal ni, tiba2 dah membebel sbg komen pulak kat sini. kalu ada mass kt susun and post betul2. :P
hihihi pjgnyer komen awk tim :)
ReplyDeletebetul apa yang awk katakn tapi skop yang awk perbincangkan terlalu besar la tim :P
baiklah, relevanynya kter menulis 'kebiaban' orang muda hari ini adalah berdasarkan pengalaman kter sendiri. berkisar sikap-sikap mereka yang seusia dengan dengan kter, berlaku di hadapan kter dan di sekeliling kter. mungkin penulisannya terlalu umum sehinggakan awk memandangnya dari sudut yang kritikal. tetapi tidak mengapalah, sekurang-kurangnya kter mendapat sesuatu yang baru hari ini. tanx :) kter appreciate it sgt2.
awk mgkn menulis sbb membaca peranggan keempat ttp kter mengaitkannya dgn perenggan seterusnya. apa yang berlaku pada orang muda hari ini? kalau nak sebutkan satu-satu kes memang kter x larat tp byk yg disiarkn di dada akhbar adalah masalah keruntuhan akhlak, gejala sosial.
kdg2 tuh gerun juga dgn dorg nih smpai satu tahap boleh berbunuh. memg itu yg berlaku hari ini. kalau yg tgk cter bdk kelantan, memang itu realiti. bknla nk ckp bdk kelantan itu dan ini tp itu sebahagian mewakili yg berkenaan. memang itu yg berlaku dlm masyarakat kter terutama pd golongan muda. jika dilakukan oleh org lebih tua daripada kter sekalipun, itulah peringkat usia yang ada pada hari ini utk diambil sbg sempadan.
walaupun setengah perkara kecil berlaku hari ini, bagaimana pula perkembangannya pada generasi anak cucu kter nnt? slamat ker utk kter biarkan mrk bermain walaupun di dalam rumah kter sendiri? lihat saje statik. memang gerun. kter mengharapkan ada lagi insan2 yg baik di luar sana yg akan mampu utk memimpin negara pada generasi kter kelak. yalah, jika tokoh Hassan Al-Banna pernah mengatakan "utk melihat sesebuah negara, lihatlah pada generasi mudanya", kter la yg akan merealisasikan wawasan 2020.
itulh serba sket mksd kter ttg mksd kebiadaban org muda hari ini tim. sekalipun kter leh beranggapan diri kter baik, jangan di sangka kter tidak bermusuh. musuh yg plg nyata adlh sprt yg dinyatakan dlm Al-Quran, syaitan laknatullah. bagaimana pula konspirasi dunia luar sane yg setiap masa memikirkan utk menjatuhkan Islam?
huhuhu...
glad to discuss dis dgn tim...
utk bercakap apa yg mcm awk ckp tuh, kter perlu byk blaja lg...
bg kter xder masalah pun nak wat ke x perkara yg jadi perbalahan hukum hari ini...
asalkan baik, x salah pun rsnyer klu kter wat...
ustad yusri pun pnah umumkan dlm satu kenduri tahlil yg dier kendalikan ttg hal nih...
sbnrnyer perkara ni dh selesai sejak dlu lg...
antara buat perkara yg baik atau bertelagah sesama umat?...
antara sekelumit pahala atau ke tebing neraka?...
ntahla...
kner rujuk org2 yg btol2 pndai dlm bab nih...
wallahualam...
dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui...
:)
hehe, sebab tu kt kata sorry kalu terlari topik. sebab bila tengok satu isu ni orang yang membaca akan relatekan dengan apa sekeliling dia dan orang lain sekeliling pun lain :P yang menulis pun sekeliling lain.
ReplyDeletemungkin sebab baru2 ni kt baru terbaca pasal isu orang tua and muda berkenaan apa yg kt cuba sampaikan, jadi bila baca entry awak secara tak sengaja ter ke arah lain. sedangkan konteks awak tulis untuk lain. :P hihi. maaf.
perbalahan hukum tak patut jadi pertelagahan umat. saya setuju! :D. perbahasan ilmiah hukum tak ada masalah, cuma mentaliti yang mendengar pun perlu ilmiah insyaAllah tak berbalah, mungkin pendapat berbeza tapi perbalahan bleh dielakkan kalau kt approach dari segi ilmiah :D yang jadi masalah bila emosi je jadi pegangan bila berhadapan dengan perkara ni tup tub apalagi berbalahla.. hehe.
haha kt tak tengok lagi citer2 tu melainkan tiba2 keluar tv or rajin duk depan tv, duk mengada tengok cerita jepun etc je. ish ish. tapi yg pasal gejala sosial tu memang kt risau, kt pernah blog pasal kita risau akan masa depan anak2 kita satu hari nanti, selamatke diorang membesar dengan macam2 influence buruk kat sekeliling. minta dijauhkan. takut. risau. kalau zaman ni dah macam ni. lagilah nanti.
thanks hakim :D
its okey. kter pun x prasan tim tulis sory tuh sbb terlalu pjg komen awk. tak perasan lak sbb terfokus ke lain. never say it again :)
ReplyDeleteu are welcome then (^o^)
sejak bile ko ckp awak-awak dgn fatimah ni...ehem :p
ReplyDeletehye dayah, lain mcm jer komen tuh. haihh. okay, aku terangkan di sini jela. mungkin lpas ni ada entry untuk ini. hehehe.
ReplyDeletekata ganti diri pertama adalah aku, saya, hamba, patik, kita (bagi bahasa melayu klasik), nama sendiri dll yang merujuk diri empunya diri yang berkata-kata.
kata ganti diri kedua adalah kamu, awak, engkau, tuan hamba, nama org itu dll yg dirujuk kepada individu kedua atau seseorang yang sedang berkata-kata dengan kita.
penggunaan kata ganti nama ini sebenarnya meluas tetapi aku akan terangkan dalam skop aku sahaja.
mudah jer. dalam proses berkenalan dgn seseorang itu, aku lbey suke untuk mengikut rentak penggunaan ganti nama seseorang itu untuk jadi dier lebih selesa.
bagaimana nk ikut? permulaan, dlm perbualan pertama dgn seseorang itu aku akan cuba mengelak dengan sedaya upaya untuk menggunakan kata ganti nama ni. tetapi bler dier yg mulakan dlu dgn aku-engkau, jadi aku akan gunakan aku-engkau jugak. jika nama-nama, aku akn ikut jugak dgn nama-nama. atau mungkin kter leh taw dr perbualan dier dgn org lain.
begitulah dgn kes tim. kiter-nama, nama-awk. itu sahaja.
sbb slalu dgr tim gner yg ini.
*kalau salah tlg btulkn yer tim*
hee~
nk ckp sy-awk dgn aku gak ker dayah? boleh jer tp awk kner stat dlu taw. sy ikut jer.
hahaha.
maaf tim, terngumpat lak kat cni. penerangan utk takut ade salah faham.
peace :D